Kosten koper zijn de kosten die gepaard gaan met het kopen van een (bestaande) woning. Je hebt vast wel eens ‘k.k.’ gezien bij je (online) huizenjacht. Wat valt er allemaal onder kosten koper? Lees ons overzicht.
Huis kopen
Kosten koper
Hoeveel is kosten koper?
Als je een huis koopt, dan heb je meer kosten dan alleen de aankoopprijs van het huis. Het is goed je bewust te zijn van de bijkomende kosten. Ruim genomen kun je zeggen dat je ongeveer 6% van de aankoopprijs kwijt bent aan bijkomende kosten als je een bestaand huis koopt. Dit is uiteraard slechts een indicatie.
Kosten koper berekenen
Je kunt de kosten koper zelf berekenen door 6% van de koopprijs van je huis te nemen. In onze rekentool berekenen we de bijkomende kosten op basis van gemiddelden.
Bereken je maximale hypotheek
- Meedenken en op maat gesneden advies via onafhankelijke adviseurs
- Ruim 40 jaar ervaring in de hypothekenbranche
- Looptijdrente, dat kan voordeliger zijn
Verschil k.k. en v.o.n.
Het verschil tussen kosten koper (k.k.) en vrij op naam (v.o.n.) zit vooral in de bijkomende kosten.
Kosten koper (k.k.)
Meestal bij bestaande woningen
- Bijkomende kosten ongeveer 6%
- Kosten hypotheekadvies
- Notariskosten voor hypotheekakte
- Notariskosten voor leveringsakte en inschrijving Kadaster
- Overdrachtsbelasting
Vrij op naam (v.o.n.)
Vaak bij nieuwbouwwoningen
- Bijkomende kosten ongeveer 3%
- Kosten hypotheekadvies
- Notariskosten voor hypotheekakte
- Geen notariskosten voor leveringsakte en inschrijving Kadaster
- Geen overdrachtsbelasting
Kun je kosten koper meefinancieren? Sinds 1 januari 2018 is de hoogte van de hypotheek ten opzichte van de waarde van de woning maximaal 100%. Dat wil zeggen dat je géén bijkomende kosten meer kunt meefinancieren in je hypotheek.
Voorbeeld:
Stel je hebt een bestaand droomhuis gezien van €225.000. Als je daarbij 6% kosten koper optelt kom je op zo’n €13.500 aan bijkomende kosten (6% van €225.000). In totaal heb je dan €238.500 nodig om het stulpje ook echt te kunnen kopen.
Als je maximaal 100% van de waarde van de woning aan hypotheek kunt krijgen, kun je maximaal een hypotheek afsluiten van €225.000.
De overige kosten van (€238.500-€225.000=) € 13.500 zul je op een andere manier moeten betalen, bijvoorbeeld met spaargeld.
Enkele kosten komen in aanmerking voor eenmalig aftrekbare post. Je kunt deze kosten meenemen bij de jaarlijkse opgave van de inkomstenbelasting. Het gaat hierbij om de kosten voor het afsluiten van je hypotheek, waaronder:
- Advies- en bemiddelingskosten voor het krijgen van de hypotheek.
- Kosten van de aanvraag van Nationale Hypotheek Garantie.
- Notariskosten voor de hypotheekakte. (De notariskosten voor het opmaken van de eigendomsakte komen niet in aanmerking als eenmalige aftrekbare kost).
- Taxatiekosten (alleen als deze gemaakt zijn voor het verkrijgen van de hypotheek).
- Bouwrente vanaf de periode na het sluiten van de voorlopige koopovereenkomst.
- Onder bepaalde voorwaarden komen de kosten van nieuwbouw- of verbouwingsdepot in aanmerking als eenmalige aftrekpost.