Obvion werkt bij een hypotheekaanvraag vanaf nu ook met brondata van UWV en Mijnpensioenoverzicht.nl via Ockto. Dat scheelt tijd en administratieve rompslomp voor u en uw klant! Lees hoe het werkt.

Met plezier in je huis blijven wonen?
Brondata aanleveren via Ockto
In een notendop
Om brondata te kunnen aanbieden aan Obvion, maakt u gebruik van Ockto. Met de Ockto-app kan uw klant de benodigde gegevens zelf digitaal ophalen bij UWV en Mijnpensioenoverzicht.nl en deze vervolgens delen met u en Obvion. U kunt de klantdata uit Ockto laten inlezen in uw adviessoftware. Overtypen is dan meestal niet meer nodig. En het handmatig aanleveren van het UWV-verzekeringsoverzicht en MijnPensioenOverzicht (MPO) voor de hypotheekaanvraag is overbodig. Check alle stappen hieronder.
De voordelen op een rij
- De klant bespaart tijd, want hij hoeft de gegevens niet meer handmatig bij elkaar te verzamelen
- U bespaart tijd, want u hoeft de informatie niet handmatig over te typen
- Juiste en volledige gegevens door het gebruik van overheidsbronnen
- Digitale verwerking verkleint de kans op fouten
Hoe werkt Ockto | in 7 stappen
Om Ockto te kunnen gebruiken, moet uw advieskantoor een overeenkomst met Ockto hebben. Hiervoor zijn er verschillende mogelijkheden. Voor meer informatie over de mogelijkheden verwijzen wij naar de website van Ockto. Vervolgens kunt u aan de slag!
- U verstuurt een uitnodiging voor een Ockto-sessie aan uw klant(en).
- Uw klant opent de uitnodiging en doet een Ockto-sessie via de Ockto-app. Bekijk hier de instructievideo.
- Als uw klant de Ockto-sessie heeft voltooid, ontvangt u hiervan een email. U kunt vervolgens de gegevens downloaden.
Afhankelijk van uw instellingen en adviessoftware wordt de consumentendata gedownload en/of ingelezen. - U importeert de gegevens in uw adviespakket en u kunt met een deels vooringevuld dossier uw adviesgesprek voorbereiden. Valt uw keuze op Obvion, dan doet u een offerteaanvraag bij Obvion.
- Obvion ziet dat het een aanvraag met Ockto data betreft en vraagt de relevante broninformatie op bij Ockto (UWV Verzekeringsbericht en MijnPensioenOverzicht). Deze documenten hoeven dan ook meestal niet meer handmatig te worden aangeleverd.
- De klant ontvangt in de app een notificatie wanneer de gegevens zijn opgehaald.
- Obvion beoordeelt de ontvangen gegevens volgens het reguliere proces.
Veelgestelde vragen
Ockto levert een platform om data te verzamelen voor consumenten die een financieel product willen afsluiten. De oplossing zorgt ervoor dat de consument snel, simpel en veilig financiële informatie over zijn huishouden kan verzamelen en met zijn adviseur, bank, hypotheekverstrekker of andere financiële dienstverlener kan delen.
Kijk op www.ockto.nl voor meer informatie.
Ockto begeleidt de consument langs een aantal sites van overheidsorganisaties waar financiële gegevens over de consument beschikbaar zijn. Het aantal sites is afhankelijk van de dienstverlener waarvoor de gegevens worden verzameld. Voor hypotheekaanvragen bij Obvion gaat het om gegevens van de volgende bronnen:
1. UWV
Bij het Uitvoeringsinstituut Werknemers Verzekeringen (UWV) haalt de consument het actuele salaris of uitkeringsgegevens op, van de afgelopen 60 maanden. De werkgever moet ten behoeve van de berekening van de afdracht van sociale verzekeringspremie, iedere maand de loongegevens van de werknemer aan UWV opgeven. Deze informatie is voor de consument beschikbaar.
2. Mijnpensioenoverzicht.nl
De consument haalt het overzicht met de pensioenaanspraken op bij Mijnpensioenoverzicht.nl. Alle pensioenuitvoerders zijn verplicht deze gegevens aan de Mijnpensioenoverzicht.nl en aan de consument beschikbaar te stellen.
Ockto werkt voor alle hypotheekproducten en alle aanvraagsoorten van Obvion.
Op dit moment heeft Ockto een koppeling met de adviespakketen:
- Figlo
- Adviesbox
- DIAS Advies
- Findesk
Daarnaast is Ockto ook gekoppeld aan Faster Forward Elements, Salesforce en Accelerate.
Ockto gaat uit van twee belangrijke principes:
- De consument zit aan het stuur en bepaalt zelf of hij Ockto wil gebruiken en of de opgehaalde informatie gedeeld mag worden met de financiële dienstverlener. De consument is volledig vrij in de keuze om gebruik te maken van Ockto. De aanlevering van bewijsstukken zonder gebruik te maken van Ockto blijft voor de consument ook een optie.
- De consument wordt in de Ockto app expliciet om toestemming gevraagd om de gegevens op te halen bij de gewenste websites, deze gegevens met u te delen en maximaal 90 dagen bij Ockto op te slaan. Gedurende deze periode zal Obvion de gegevens (in uw opdracht) eenmalig ophalen.
De consument heeft altijd en op ieder gewenst moment de mogelijkheid om de toestemming voor het bewaren van de gegevens bij Ockto weer in te trekken. De gegevens worden dan permanent bij Ockto verwijderd.
NB: Indien in de tussen gelegen periode door Obvion (in uw opdracht) de bij Ockto beschikbare gegevens al zijn opgehaald, heeft de intrekking van de toestemming niet tot gevolg dat de gegevens ook bij Obvion worden verwijderd. Obvion verwerkt de door haar ontvangen gegevens, omdat deze verwerking noodzakelijk is voor het aangaan en de uitvoering van de overeenkomst met de consument en niet omdat zij daarvoor toestemming heeft gekregen.
Ockto is aangemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en Logius voor het gebruik van DigiD. Ockto is ISO gecertificeerd en de Ockto app is AVG compliant. Persoonsgegevens die met behulp van de Ockto app worden verzameld bij overheidsorganisaties worden alleen doorgegeven na expliciete toestemming van de consument.
De consument moet wel altijd zelf opletten waar hij/zij apps zoals Ockto of mobiel bankieren gebruikt. Het beste kun je gevoelige informatie niet opvragen op open netwerken, zoals een wifi-netwerk in een restaurant.
Daarnaast is door het noodzakelijk gebruik van DigiD de persoonsgebondenheid gewaarborgd. Het is niet toegestaan het DigiD van een ander te gebruiken.
Er is een aantal belangrijke technische voorbereidingen die getroffen moeten worden voordat Ockto kan worden gebruikt door de consument:
- De DigiD SMS controle moet aanstaan. Wanneer Ockto gegevens ophaalt bij het UWV, vraagt het UWV om een extra securitymaatregel namelijk het invoeren van een DigiD SMS code. Heel veel mensen hebben dit al geruime tijd aan staan. Toch is het goed om dit even te controleren. Dit kan via: https://www.digid.nl/inlogmethodes/sms-controle/
- De consument moet de Berichtenbox van de Overheid hebben geactiveerd. Dit doe je door MijnOverheid te activeren. De meeste mensen hebben dit al een tijd geleden gedaan. Toch is het goed om dit even te controleren. Heeft de consument MijnOverheid nog niet geactiveerd? Volg dan dit handige stappenplan: https://www.seniorweb.nl/belastingaangifte/mijnoverheid
- De consument moet, om Ockto te kunnen gebruiken, de inloggegevens van zijn eigen DigiD bij de hand hebben (DigiD is persoonsgebonden en het is niet toegestaan het DigiD van een ander te gebruiken). Je kunt niet met de DigiD app inloggen bij Ockto. Er is overleg met Logius om dit in de toekomst wel te faciliteren. Randvoorwaarde is dat eerst alle portalen van de overheidsorganisaties die worden geraadpleegd, de DigiD app faciliteren.
- De Ockto app moet gedownload zijn op het mobiele toestel van de consument. Dit kan natuurlijk via de Appstore (Apple) of de Googleplay Store (Android).
Voor de adviseur en voor de geldverstrekker zijn er kosten verbonden aan het gebruik van Ockto. Zie voor meer informatie https://www.ockto.nl/zakelijk-ockto/